O.T.A (Open Therapy of Autism) je komplexní terapeutický přístup zaměřený na „otevírání se“ dítěte v prostředí rodinného systému, kdy terapie je jen prostředek k tomuto cíli. Je určena především pro děti s pervazivní vývojovou poruchou (autismem), poruchami chování a neurovývojovými poruchami. Základem je vývojové hledisko v závislosti na analýze úrovně dítěte. Využívají se behaviorální přístupy, videotrénink, znalosti ze speciální pedagogiky, psychologie, psychoterapie a neurovědy. Metoda je zaměřena na chování dítěte. Základ je v podpoře vztahového chování, probouzení vnitřní motivace, rozvoj sociálních a komunikačních schopností dítěte a zvládnutní problémového chování.
Zaměstnanci přímé péče byli v přístupu O.T.A. proškoleni. Prvky O.T.A. využíváme během práce s dětmi, jejichž stav to vyžaduje. Po domluvě můžeme předat kontakty na O.T.A. terapeuty.
ABA (Aplikovaná behaviorální analýza) vychází z principů Behaviorismu. Jde o vědu, ve které jsou techniky odvozené od principů chování systematicky aplikované s cílem zlepšit sociálně významné chování člověka. Zabývá se funkčním vztahem mezi prostředím a lidským chováním. Jde o individuálně sestavenou terapii, která využívá efektivní strategie na posílení a udržení vhodných dovedostí a chování a zároveň uplatňuje strategie na eliminaci nebo transformaci nežádoucích projevů a chování. ABA je aplikovatelná bez věkového omezení, touto metodou lze pracovat od nejútlejšího věku u osob s různými neurovývojovými poruchami, poruchami autistického spektra, ADHD, poruchami chování, ale také u osob trpících demencí. Jde o individuálně sestavenou terapii, která je systematická a intenzivní, učí dítě modifikovaným vzorcům chování, novým dovednostem způsobem, který je pro ně přijatelný a uchopitelný. Tato terapie je založena na úzké spolupráci odborníka s rodinou, která po zaučení pracuje s dítětem sama.
V našem zařízení jsme seznámeni se základy ABA a u dětí, jejichž stav to vyžaduje, pracujeme dle jejich zásad.
PBS (Positive Behavioral Support) neboli Podpora pozitivního chování je mezinárodně uznávaný a ověřený přístup založený na porozumění chování lidí pro které je, vzhledem k míře jejich postižení, obtížné běžně komunikovat se svým okolím. Poskytuje ucelený systém nastavení podpory lidem s intelektovým znevýhodněním a náročným chováním tak, aby byla zajištěna co nejlepší kvalita jejich života a předešlo se projevům chování náročného na péči. Učí porozumět chování, analyzovat jeho příčiny a posoudit sociální, fyzický a individuální kontext, ve kterém se chování vyskytuje. Pracuje s úpravou vnitřního a vnějšího prostředí, způsobů komunikace nebo přístupu pečujících. Cílem je nastavit sociální službu a péči tak, jak to potřebuje klient, nikoli naopak. PBS rozvíjí pozitivní chování a umožňuje lidem s intelektovým znevýhodněním a náročným chováním se samostatněji rozhodovat, žít svobodnější a kvalitnější život. Zaměřuje se na zlepšování kvality života lidí s intelektovým znevýhodněním a náročným chováním, nikoli na vysokou náročnost chování. Ptá se, co člověka mohlo přivést do situace, kdy reaguje tímto chováním, nebo co nám tím chce sdělit.
Tento přístup je základem naší práce. Bez kvalitního pochopení projevů a potřeb klienta nenavážeme spolupráci a nedojdeme společně ke zlepšení.
HANDLE neboli holistitický přístup k neurovývoji a efektivitě učení je souborem principů zohledňující všechny askpekty, které mohou formovat a ovlivňovat naše chování. Je přínostný při diagnostice a terapii neurovývojových odlišností, zahranující diagnózy typu poruch autistického spektra, poruch učení, poruch pozornosti, ADHD, poruch vývoje řeči, poruch paměti, poruch chování, DMO, stavů po úrazech mozku a dalších stavů. Zakladadatelka přístupu Judith Bluestone byla mezinárodně uznávanou autorkou a lektorkou. HANDLE vidí chování, projevy člověka s postižením jako způsob komunikace a náš úkol není toto chování dostat pod kontrolu, ale pochopit a najít jeho příčinu. Staví na vědecky prokázaných faktech z řady disciplín (rehabilitace, psychologie, neurovědy, lékařství, speciální pedagogiky, výživy apod.). Vychází mimo jiné z poznatků, že nervový systém je schopný se neustále adaptovat, že struktura mozku je tvarována vlivem stimulace, kterou mozek dostává - mozek je tedy schopen se zotavit z chorob a úrazů. Je to metoda neinvazivní, nepoužívá léky ani složité pomůcky. Nabízí individualizovaný program jednoduchých pohybových aktivit, jež vyžadují pouze několik jednoduchých pomůcek.
V našem zařízení pracujeme HANDLE přístupem se všemi dětmi, kterým může pomoci vývojově se posunout.
PRETERAPIE je metoda práce s klienty, se kterými je obtížné navazovat kontakt, komunikovat a budovat vztah "klasickým" způsobem. Smyslem preterapie je dostat se s klientem, který je na první pohled "interakčně a komunikačně uzavřený", do vzájemného kontaktu. Vychází z několika po sobě jdoucích prvků, které musí být vzájemně provázané. Výchozím bodem je pozorování klienta - terapeut se zaměřuje na jeho postoj, pohyby, výraz ve tváři, pohyby očí, zvuky, slova. Poté má terapeut prostor klienta reflektovat a zrcadlit, to znamená napodobovat to, co na klientovi vnímá. Klient tak může vnímat sám sebe, dostává zpětnou vazbu o svém chování, "vidí se v zrcadle“. Časem se tak naučí vnímat nejen sám sebe a své emoce, ale postupně vnímá i své okolí, což mu umožňuje "být s druhými v kontaktu". Preterapii mohou využívat např. rodiče při každodenní péči o své dítě se speciálními potřebami a také všichni pomáhající pracovníci v přímé práci s klienty.
Naši zaměstnanci byli v tomto přístupu proškoleni a preterapii jsme zařadili do každodenní práce s našimi klienty.